زبان برند (Brand Language) در حقیقت به مجموع کلمات، اصطلاحات و عباراتی که یک شرکت و موسسه برای معرفی محصولات خود استفاده میکند گفته میشود.
بنابراین برای تیمهای فروش، کپی رایترهای تبلیغاتی و تیمهای مارکتینگ باید زبان برند مخصوص به خود را انتخاب کنند.
داشتن انتخاب درست زبان برند در چنین زمینهای، باعث میشود که یک شرکت از دیگر رقبای خود متمایز شود. پس اگر به دنبال یک ارتباط عمیق با مخاطبین خود هستید، باید در انتخاب زبان برند حساسیت لازم را به خرج دهید.
از چه کلمات و لحنی باید استفاده کرد؟
برای انتخاب درست زبان برند، باید بررسیهای لازم را انجام دهید تا متوجه شوید که استفاده از چه کلمات و لحنی تاثیرگذاری بیشتری بر موفقیت شما و برندنتان دارد. برای مثال گاهی اوقات استفاده از لحن رسمی میتواند باعث جذب مخاطب شود، اما در موقعیت دیگر چنین لحنی باعث از دست رفتن مشتری خواهد شد.
توصیه میشود برای انتخاب کلمات و لحن مربوط به زبان برند، سوالات مختلفی از خود بپرسید و سپس بر اساس پاسخهایی که به این سوالات میدهید، انتخاب خود را انجام دهید.
سوالاتی مانند:
• مخاطبان از لحن صمیمی خوششان خواهد آمد یا جدی و رسمی؟
• زبان برند باید منطقی انتخاب شود یا احساسی؟
• بر اساس واقعیتها صحبت کنیم یا هیجانانگیز؟
• برند شما بر اساس چه فرهنگی بنا شده و قرار است چه فرهنگی را ترویج دهد؟
به نظرم لازمه به عنوان یک نمونه موفق از انتخاب لحن در کسب و کار به مجموعه دوزیبا اشاره کنیم.
یک نگاهی هم به محتوا متنی اینستاگرام دوزیبا بندازید.
آیا لازم است که ویژگیهای زبان برند را مکتوب کنیم؟
بله. شما باید Brand Language مخصوص سازمان و شرکت خود را همانند یک سندسازمانی به ثبت برسانید که برای این کار باید زبان برند مکتوب شود.
البته توجه داشته باشید که هر سازمانی مخاطبان مخصوص به خود را دارد، از همین رو تنظیم این زبان وابسته به مخاطبان شما خواهد بود.
برای مثال سندی که شما برای تبلیغات و بخش بازاریابی تنظیم میکنید، به سیاستگذاریهای عمومی محدود میشود. پس لیستی از کلمات کلیدی را تهیه و ابلاغ کنید.
همچنین به اینکه زبان برند باید چه احساسات و تداعی را در ذهن مخاطب ایجاد کند نیز اشاره داشته باشید.
بعد از مطالعه این مقاله در سایت دستاوا بهتره گزیده مطالعات حوزه برند رو در صفحه اینستاگرام دستاوا مشاهده کنید.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.