پروژه یا عملیات
شما که غریبه نیستید ، اون روزهایی که کارمند بودم ، از اضافه شدن یک کار موقت به مجموعه کارهایی که به من سپرده میشد، متنفر بودم ، کاری ندارم که مدیرمون وظایف کارشناس دیجیتالمارکتینگ رو نمیدونست ، از این عصبی میشدم که آچار فرانسه هر رویداد جدیدی در شرکت بودم.
یک تفکیک کاربردی...
میدونید چیه ؟ من اون موقع تفاوت پروژه و عملیات در سازمان رو نمیدونستم و همه اون کارها رو به عنوان وظایف یک کارمند میشمردم.
امروز قراره خیلی شفاف ، اختلاف پروژه و عملیات رو با هم یادبگیریم ، شاید نگاه جدیدی به کارهای روزمره ما ایجاد کنه.
با یک مثال شروع کنیم:
شما به عنوان مدیر کسب و کارتون صبح وارد دفترتون میشید ، ایمیلها و نامهها رو پاسخ میدید، دستورات لازم واسه کارهای روزانه رو صادر میکنید ، پیگیر کارهای پرسنلتون میشید و رشد سایت و صفحات مجازیتون رو چک میکنید و حتما از خط تولیدتون ، محتوا یا مجریان خدمات مجموعه بازدید میکنید.
تا اینجا همه چیز خوب پیش رفته و کارهای روزانتون رو درست و مرتب انجام دادید.
ولی امروز شرایط متفاوتتر شده…
به محض ورود به دفترتون ، تلفنتون زنگ میزنه و شما رو برای پرزنت محصول یا خدمتتون به یک نمایشگاه بینالمللی دعوت میکنند و شما فقط 10 روز وقت دارید که خودتون رو برای شرکت در نمایشگاه آماده کنید.
الان وقتشه تا کاتالوگها ، نشریات ، تیم فضاسازی ، پرزنتورها ، تیم شرکت کننده در نمایشگاه ، محل اقامت و … رو آماده کنید.
دقت کردید چی شد؟
شما در فرایند های روزانه نقطه شروع و پایان دقیقی نداشتید ولی در پروژه شرکت در نمایشگاه ؛ نقطه شروع و پایان کاملا قابل درکه !
معمولا در عملیات ، خروجی دقیق و مشخصی وجود نداره و برای سنجش از شاخصها استفاده میشه. مثل:
- میزان رضایت مشتریان
- میزان مشتریان ناراضی
ولی در پروژه دقیقا مشخصه که ما چی میخوایم و دقیقا باید چه اتفاقی بیافته.
میشه گفت:” پروژه ها یک فعالیت روتین و دائمی نیستند؛ بلکه به اقتضای شرایط تعریف شدهاند و در زمان مشخصی به پایان میرسند. همچنین معیارهای مشخصی هم وجود دارد که میتوانیم بر اساس آن معیارها، وضعیت پروژه را بسنجیم و پیشرفت آن را اندازهگیری کنیم و در نهایت، به شکلی دقیق و شفاف به این نتیجه برسیم که پروژه موفق بوده یا ناموفق؛ یا اینکه: به پایان رسیده یا نیمه کاره رها شده است.
فقط باید دقت کنیم که خیلی از شرکتها ذاتا پروژه محور هستند مثلا همین استودیو نوآوری دستاوا برای کمک به کسبو کارها در طراحی و اجرای کمپینهاشون داره پروژه محور عمل میکنه پس یادتون باشه هر گردی گردو نیست.
پس یاد گرفتیم:
هدف ما در این مقاله ،صرفاً این است که چشممان به دیدن پروژهها و تشخیص آنها در میان انبوه کارهای عملیاتی روزمره عادت کند و زودتر و سادهتر بتوانیم یک پروژه را از فعالیتهای محیطی آن جدا کرده و بررسی کنیم.
ما امروز یادگرفتیم که پروژه ها رو از عملیات تفکیک کنیم و با نگاه ریزبینتری پروژه ها رو شناسایی کنیم. ما در ادامه حتما واستون میگیم که شناسایی این پروژه ها چه کمکی در مدیریت کسب و کارهاتون میکنه.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.